Et l'ONU

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Message  Matt le Sam 11 Juin - 23:01

Ukraine points to UN Security Council`s inaction on peacekeeping mission in Donbas

Ukraine does not understand the UN Security Council`s inaction in response to a direct request to host a UN mission, whose presence on the ground would provide additional protection to civilians and contribute to stopping the violence, according to a statement by the delegation of Ukraine at the UN Security Council open debate on protection of civilians in the context of peacekeeping operations.

”As a non-permanent member of the Council, Ukraine knows first-hand that sometimes the Security Council cannot react promptly to threats to civilian population because the absence of host-country`s consent stands in the way of a rapid deployment of a peacekeeping mission,” the statement says.


”However, it is hard to explain the Council`s inaction in response to a direct request to host a UN mission, whose presence on the ground would provide additional protection to civilians and contribute to stopping the violence.”


”Our calls for a Council`s action on such a request from Ukraine, where civilian population continues to suffer from foreign military aggression, were not heeded. Russia-led illegal armed groups, with direct support of the Russian regular military forces, continue to wage war in certain areas of the Donetsk and Luhansk regions of Ukraine with dire consequences for civilians residing there,” the statement reads.


According to the UN OHCHR reports on the situation in Ukraine, ”civilians have paid the greatest price for this conflict.” Since 2014 OHCHR recorded 9,371 people killed and 21,532 injured in the conflict area in eastern Ukraine. Up to 2,000 civilians have been killed in armed hostilities, mostly as a result of indiscriminate shelling of populated areas from various artillery systems.


”In a situation where the Council finds itself blocked in discharging its direct responsibilities, Ukraine is compelled to use other possibilities at the regional level to establish an international armed presence in the occupied territories in order to protect civilians and to ensure full implementation of the Minsk Agreements.”

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Re: Et l'ONU

Message  Александр le Jeu 22 Sep - 11:58

ONU : l'Union européenne engagée résolument dans la lutte contre les changements climatiques




M. DONALD TUSK, Président de l’Union européenne, a assuré que « l’Union européenne défendra toujours un monde libre et ouvert, régi par l’état de droit ».  « Les valeurs sur lesquelles elle repose nous tiennent à cœur et nous sommes déterminés à faire en sorte qu’elles soient défendues sur la scène internationale », a-t-il ajouté.

Alors que l’ONU est sur le point de choisir un nouveau dirigeant, il faut réfléchir au système que nous voulons voir émerger, a conseillé M. Tusk.  D’après lui, la mondialisation rend la peur de la guerre, du terrorisme et des étrangers plus contagieuse encore.  Il a souligné le « besoin fondamental de retrouver un sens de sécurité ».

Ces derniers mois, a rappelé M. Tusk, l’Europe a été confrontée à une crise des réfugiés de grande envergure mais les mesures qu’elle a prises se sont appuyées « sur l’empathie ».  Aujourd’hui, lorsque nous reprenons le contrôle aux frontières et luttons contre les contrebandiers, « la volonté d’aider les réfugiés demeure notre priorité ».  

Le Président de l’Union européenne a appuyé le travail lancé grâce à l’adoption de la Déclaration de New York pour trouver une solution aux déplacements massifs de migrants et de réfugiés.  « L’Europe sera active partout où la guerre est imminente, partout où elle fait déjà rage », y compris « là où l’Ukraine a été attaquée par la Russie », a-t-il ajouté.  Il a appuyé les efforts des Nations Unies pour faire reprendre les négociations en Libye et en Syrie et indiqué que l’Union européenne allait accueillir une conférence internationale à Bruxelles sur l’Afghanistan.

Créer un réseau mondial contre le terrorisme est fondamental pour combattre la radicalisation, a estimé M. Tusk.  Pour sa part, l’Union européenne travaille avec ses partenaires de l’Asie, du Golfe et du Sahel et avec les communautés pour que les plus jeunes ne soient pas contaminés par cette haine.

« L’Union européenne est le principal donateur d’aide humanitaire et cela ne changera pas », a promis M. Tusk.  Le Programme 2030 offre un cadre pour résoudre de nombreux problèmes, a-t-il reconnu, en espérant « voir émerger un système qui permette à chacun de bénéficier équitablement de la mondialisation ».  Enfin, l’Union européenne s’est engagée résolument dans la lutte contre les changements climatiques et la ratification de l’Accord de Paris sera bientôt achevée.
Lire le résumé de l'ONU

Belles paroles, mais . . .
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Re: Et l'ONU

Message  Александр le Ven 23 Sep - 9:20

Poro enfonce le clou:

Poroshenko insists UNSC member's right to veto be suspended for parties to dispute

UN Security Council member states that are parties to a dispute should be temporarily stripped of the right to veto, Ukrainian President Petro Poroshenko has said.

"We can no longer afford the Security Council deadlocked on key issues of international peace and security. Limiting the use of the 'veto' power in decision-making on conflict prevention and resolution should become a priority task within the Security Council reform. The suspension of the use of veto in cases of mass atrocities, as well as in cases when a UN Security Council member state is a party to a dispute, should become a rock-solid rule without exceptions," he said at the 71st session of the UN General Assembly in New York on Wednesday.

"The Council must become a truly democratic and representative body free from the relics of the past," he added.

In his words, a Security Council member has never been a major violator of the UN Charter while being at the same time the "instigator of, and active participant in, a conflict as well as its mediator."
"This is actually the biggest threat facing humanity nowadays. Our future, the future of our children and our Organization depend directly on how we manage to overcome this threat," he said.

He said he saw only two ways out of this situation." Either we recognize the problem and spare no efforts to address it on the basis of shared values and principles, or deceive ourselves by the illusion of stability, turn a blind eye to obvious facts and leave the future of the United Nations – this unique platform for common action – at the mercy of one player who blatantly violates the UN Charter," he said.
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Message  Александр le Lun 26 Sep - 9:29

UN Security Council: U.S. slams Russian “barbarism” in Syria

The United States on Sunday called Russia`s action in Syria ”barbarism,” not counter-terrorism, while Moscow`s U.N. envoy said ending the war ”is almost an impossible task now” as Syrian government forces, backed by Moscow, bombed the city of Aleppo, according to Reuters.

The United Nations Security Council met on Sunday at the request of the United States, Britain and France to discuss the escalation of fighting in Aleppo following the announcement on Thursday of an offensive by the Syrian army to retake the city, Reuters wrote.
”What Russia is sponsoring and doing is not counter-terrorism, it is barbarism,” U.S. Ambassador to the United Nations, Samantha Power, told the 15-member council.
”Instead of pursuing peace, Russia and Assad make war. Instead of helping get life-saving aid to civilians, Russia and Assad are bombing the humanitarian convoys, hospitals and first responders who are trying desperately to keep people alive,” Power said.
A September 9 ceasefire deal between U.S. Secretary of State John Kerry and Russian Foreign Minister Sergei Lavrov aimed at putting Syria`s peace process back on track effectively collapsed on Monday when an aid convoy was bombed.
”In Syria hundreds of armed groups are being armed, the territory of the country is being bombed indiscriminately and bringing a peace is almost an impossible task now because of this,” Russian U.N. Ambassador Vitaly Churkin told the council.
Britain`s U.N. ambassador, Matthew Rycroft, said on Sunday the U.S. and Russian bid to bring peace to Syria ”is very, very near the end of its life and yes the Security Council needs to be ready to fulfill our responsibilities.”
”The regime and Russia have instead plunged to new depths and unleashed a new hell on Aleppo,” Rycroft told the council.
”Russia is partnering with the Syrian regime to carry out war crimes.”
However, Russia is one of five veto-powers on the council, along with the United States, France, Britain and China. Russia and China have protected Syrian President Bashar al-Assad`s government by blocking several attempts at council action.
”It is time to say who is carrying out those air strikes and who is killing civilians,” Power said. ”Russia holds a permanent seat on the U.N. Security Council. This is a privilege and it is a responsibility. Yet in Syria and in Aleppo, Russia is abusing this historic privilege.”
As Syria`s U.N. Ambassador Bashar Ja`afari began addressing the council, Power, Rycroft and French U.N. Ambassador Francois Delattre walked out of the chamber, diplomats said.
”Any political solution can only be successful by providing the requisite conditions through intensified efforts to fight terrorism,” Ja`afari told the council. ”The real war on terrorism has never started yet. The advent of Syrian victory is imminent.”
U.N. Syria mediator Staffan de Mistura briefed the council meeting on Sunday. He appealed to the council to come up with a way to enforce a cessation of hostilities in Syria.
”I am still convinced that we can turn the course of events. We have proven this more than once before,” he said, adding that he would not quit trying to bring peace in Syria.


”Any sign of me resigning would be a signal that the international community is abandoning the Syrians, and we will not abandon the Syrians, and neither will you,” he said.

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Message  Thuramir le Lun 26 Sep - 10:59


Comme dit un proverbe yiddish :  « Un rêve de beignets, c'est un rêve, et non pas des beignets»
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Message  Krispoluk le Lun 26 Sep - 12:03

Thuramir a écrit:
Comme dit un proverbe yiddish :  « Un rêve de beignets, c'est un rêve, et non pas des beignets»

Bonjour mon ami ! Wink

Oui mais un autre proverbe non-yiddish, dit aussi : "Qui dort dîne !" Donc, tous les espoirs sont permis...  Laughing Laughing Laughing
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Message  Александр le Jeu 6 Oct - 10:30

UN Official: Security Council's permanent members must be limited in using veto power

Russia is not a trustworthy partner on Syria anymore
       

Kremlin has exhausted all trust about the Syrian question given by the world community, that's why Washington is ready to impose further sanctions. It's an American response to Russia's intentions to target the US airplanes over Syria and a Russian deployment of the anti-missile system "Antey-2500".

Read also: Rebels fight off Putin-Assad assault on Aleppo, hit Russian embassy in Damask (video)

The UK calls for punishing Moscow by boycotting the 2018 football World Cup in Russia for its bloodshed in Syria.

The UN High Commissioner for Human Rights Zeid Ra'ad al Hussein claims the Security Council should limit the veto vote in case of war crimes or crimes against humanity happening. The reason for it has become clear, the Russian bombardment of civilians in Syria. However, Russia quickly denied the proposal.

Read also: US suspends contacts with Russia on Syria

Ca va finir par arriver.
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Message  Александр le Jeu 6 Oct - 13:34

Autre chose:

ONU: le Portugais Guterres en voie de devenir le nouveau secrétaire général

L'ex-Premier ministre portugais Antonio Guterres pourrait être élu dès jeudi successeur de Ban Ki-moon comme secrétaire général de l'ONU, après un vote informel mercredi du Conseil de sécurité.

L'ambassadeur russe Vitali Tchourkine, qui dirige le Conseil de sécurité en ce mois d'octobre, a déclaré à des journalistes à l'issue du vote que M. Guterres était "clairement le favori".

Le diplomate russe a annoncé un vote formel du Conseil jeudi pour confirmer le choix de ce candidat, précisant que la sélection devrait se faire "par acclamations".

Durant le scrutin de mercredi, les cinq membres permanents du Conseil - Chine, Etats-Unis, France, Royaume-Uni et Russie -, qui disposent d'un droit de veto, ont voté avec des bulletins de couleur différente des dix autres membres. Dans les scrutins précédents tous les membres du Conseil, permanents et non permanents, disposaient des mêmes bulletins.

Il a donc été possible de voir pour la première fois mercredi si l'un des cinq membres permanents envisageait de bloquer la candidature de M. Guterres.

Le Portugais avait terminé en tête des cinq scrutins préliminaires déjà effectués. Aux deux tours précédents, 12 des 15 pays membres l'avaient "encouragé", deux l'avaient "découragé", émettant donc un vote défavorable, et un dernier était "sans opinion".

- 'Homme d'action' -

Le vote de mercredi a permis de voir que quatre des grandes puissances avaient émis un vote favorable, et l'une d'entre elles a remis un vote "sans opinion". Mais aucun des cinq membres permanents n'a bloqué M. Guterres.

Celui-ci a même fait mieux qu'aux précédents scrutins, obtenant cette fois 13 votes favorables.

"C'est une excellente nouvelle, sur la méthode et sur le fond, pour les Nations unies", a souligné l'ambassadeur français, François Delattre.

Son collègue britannique Matthew Rycroft a estimé que M. Guterres ferait "un secrétaire général très fort, très efficace", l'ambassadrice américaine Samantha Power mettant en avant l'expérience et la vision du diplomate portugais.

Celui-ci a occupé la fonction de Premier ministre du Portugal entre 1995 et 2002. Il va d'ailleurs devenir le premier secrétaire général à avoir été chef d'un gouvernement auparavant. Plusieurs anciens ministres des Affaires étrangères ont occupé ce poste.

Ce polyglotte âgé de 67 ans, qui parle couramment français, a aussi été le chef du Haut commissariat pour les réfugiés (UNHCR) durant 10 ans. Ingénieur de formation, fervent catholique, le socialiste se décrit lui-même comme un homme d'action et s'est battu sans relâche durant une décennie pour les droits des migrants, de 2005 à 2015.

Durant ses deux mandats à la tête du HCR, il avait également réussi à réformer la structure interne de l'institution, améliorant son efficacité en permettant le déploiement de davantage de personnels sur les points chauds.

"La meilleure personne pour ce poste a été sélectionnée et c'est très bien pour le monde, c'est très bien pour les Nations unies, c'est très bien pour le Portugal", s'est réjoui le président portugais Marcelo Rebelo de Sousa, estimant que M. Guterres était un homme "exceptionnel".

- Revers bulgare -

Dix candidats étaient en lice pour succéder au sud-coréen Ban Ki-moon, qui a effectué deux mandats de cinq ans.

Après approbation par le Conseil de sécurité, le candidat retenu doit également recueillir le vote favorable de l'Assemblée générale de l'ONU avant de prendre ses fonctions le 1er janvier.

S'il est élu, Antonio Guterres ferait mentir les observateurs qui anticipaient il y a quelques mois la nomination d'un secrétaire général issu d'un pays d'Europe de l'Est, seule région à ne pas avoir encore obtenu ce poste.

Au dernier moment, la Bulgarie a changé de candidat en mettant en avant la semaine dernière Kristalina Georgieva. Mais la commissaire européenne au Budget et ancienne vice-présidente de la Banque mondiale n'a pas convaincu, recueillant huit votes négatifs, dont deux de membres permanents.

Le gouvernement bulgare s'est abstenu à ce stade de tout commentaire. "L?échec des deux candidatures bulgares constitue l?échec le plus retentissant de la politique étrangère bulgare" depuis la fin du communisme, a jugé Solomon Passi, ex-ministre bulgare des Affaires étrangères.

Parmi les autres candidats à l'ONU, l'Argentine Susana Malcorra a reçu un vote négatif venant d'une grande puissance. La Bulgare Irina Bokova en a reçu deux, tout comme le Slovaque Miroslav Lajcak.
La Néo-Zélandaise Helen Clark, le Serbe Vuk Jeremic, le Macédonien Srgjan Kerim et la Moldave Natalia Gherman en ont reçu trois chacun.

Enfin, le Slovène Danilo Turk en a reçu quatre.

C'est la première fois qu'un secrétaire général de l'ONU est choisi avec un processus si transparent.
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Message  Александр le Mer 12 Oct - 17:12

De nouveau à propos du droit de veto:

U.N.'s Zeid cool on Syrian opposition plan to bypass Russian veto


United Nations High Commissioner for Human Rights Zeid Ra'ad Al Hussein attends a media briefing at the U.N. European headquarters in Geneva, Switzerland October 12, 2016. REUTERS/Denis Balibouse

The top U.N. human rights official repeated his call on Wednesday for a dilution of big powers' United Nations veto in cases of serious war crimes, but he gave little support to Syrian opposition hopes of strong-arming Russia over eastern Aleppo.

Russian war planes have bombed rebel-held eastern Aleppo in the past two weeks in support of Syrian and allied ground forces who are besieging about 275,000 civilians. The United Nations says hospitals have been hit and more than 400 people killed.


Zeid Ra'ad al Hussein, U.N. High Commissioner for Human Rights, said last week that Security Council veto powers should be curbed to help resolve the situation and bring Syria under the jurisdiction of the International Criminal Court.


France and Britain back the proposal, Zeid told a news briefing in Geneva on Wednesday, adding: "We would hope that the United States, Russia and China would likewise follow."

But he appeared to give short shrift to a proposal for the wider membership of the U.N. General Assembly to take the matter into its own hands and override the 15-nation Security Council, under a U.N. resolution dating from 1950, known as "Uniting for Peace".


The opposition Syrian Coalition said on Tuesday its vice-president Abdul Ahad Steifo would ask friendly countries to press for action under "Uniting for Peace", which says the General Assembly can step in if disagreements among the veto-wielding powers mean they fail to maintain international peace.


"It's not strictly a human rights issue as such," Zeid said. "The mechanism was used first in respect of Korea and has been used in respect of the situation in Palestine many times, so it is a device well known to diplomats in New York.


"Our preference would still be that the permanent members of the Security Council voluntarily desist from using the veto (when there is evidence of serious violations of international law)", he said.

Zeid asked whose security was being protected by the Security Council and, recalling his U.N. experience in the war in former Yugoslavia, said the world could not continue every decade or so to find itself in a situation where a densely packed urban population was under bombardment.


"You cannot believe this is happening, and the fear and the horror of the people in those circumstances is hardly possible in the 21st century... How could we still be doing this? There are rules," he said.



(Reporting by Tom Miles and Stephanie Nebehay; writing by Tom Miles, editing by Angus MacSwan)
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Message  Александр le Mar 8 Nov - 16:00

Statement by the delegation of Ukraine at UNSC open debate on peace operations facing asymmetric threats



Mr President,

Before going straight to the subject, I wish to extend my deepest condolences to the families and the loved ones of the victims of the yesterday's terrorist attack in Mali, as well as to the governments and peoples of Mali, Togo and France.

This heinous act makes today's meeting even more pressing, so I wish to start by thanking you for convening this important debate, as well as to commend Senegal for its outstanding contribution to the UN peacekeeping endeavors, both in the field – as one of the major TCCs and PCCs, and here in this Council – as the current Chair of the Working Group on Peacekeeping Operations.
Ukraine aligns itself with the statement to be delivered by the EU. In my national capacity, I would like to add the following.

Ukraine attaches great importance to UN peacekeeping, considering it as one of the core tasks of the Organization and an important tool for ensuring peace and long-term stability.
Ukraine as one of the leading European troop-contributors to UN peacekeeping operations is proud to be a part of this important endeavor of the Organization. Despite the ongoing aggression launched against Ukraine, we will continue our active participation in the UN peacekeeping activity.

Mr. President,

The UN peace operations have proved to be a highly adaptive instrument and contributed much to the resolution of conflicts. This year, the Council and the General Assembly have already considered various aspects of the UN activities on upholding and sustaining peace. We welcome several important decisions passed within the United Nations regarding the peacekeeping as well as peacebuilding activities.

Simultaneous resolutions adopted by the General Assembly and the Security Council on the Peacebuilding Architecture review have become a significant step forward in implementation of a conflict prevention approach. Conclusions and ambitious recommendations of the High-Level Independent Panel on Peace Operations provided a new perspective to PKO’s nature and challenges. London and Paris conferences on the implementation of the 2015 Peacekeeping Summit’s outcome became logical continuation of this process. We see our today’s deliberations as yet another step towards taking forward the UN Peacekeeping Review Process outcome.

Mr. President,

As it is rightly pointed out in the concept note before us, today UN missions face enormous and, often, asymmetrical challenges, including direct attacks from terrorist groups. We commend the efforts of the Secretariat and contributing states in enhancing UN PKO’s preparedness to face these threats.

However, a lot more has to be done. In this regard, I would like to highlight the following points.

First, as an active troop and police contributor, Ukraine attaches great importance to the issue of adequate force generation – this still remains a challenge for the UN peace operations. Ukraine has a strong intention to extend the geography of its blue helmets’ participation in UN missions. Following the 2015 High-Level Summit, Ukraine has submitted the respective pledge to the UN Peacekeeping Capability Readiness System.

Second, wesupport the need for a better integration of modern technology and intelligence capabilities into peace operations. We call on PKO’s host countries to give due consideration to this certainly positive practical step aimed at enhancing efficiency of peacekeeping activities.

At the same time, all mentioned UN peacekeeping and peacebuilding reviews’ outcomes have in their focus a people-centered approach. Therefore - and this is my third point - protection of civilians is often decisive for the success and legitimacy of UN peacekeeping operations.

My country is committed to the policy that protection of civilians is an overarching goal of the UN peacekeeping. In May, Ukraine joined the Kigali Principles – the document based on a premise that peacekeepers must protect civilians from the threat of physical violence, including terrorist threats.

It is also important that troop-contributing countries be provided with comprehensive, sufficient and timely information on the security situation on the ground. This is crucial for the PKO personnel to be well prepared, including for taking prompt decisions on the use of force in cases of imminent terrorist threats or threats to civilian population. As a matter of principle, every uniformed personnel, who witness violence against a civilian, should have no hesitation to do everything possible to stop it.

In this same context, let me note the importance of learning right lessons from the situation that occurred in connection with the violence in Juba in July 2016 and the Mission in South Sudan response to it. This is particularly necessary for preventing similar situations from occurring in the future, wherever UN peacekeepers are deployed, and for maintaining the credibility of and confidence towards the UN among local population.

Fourth, at the current stage UN PKOs are not properly suited for conducting full-fledged counterterrorist measures. Indeed, counter-terrorist activities are a direct responsibility of each and every government. Terrorist asymmetrical tactics threaten population and PKO’s personnel not only directly, but also by targeting critical infrastructure of host countries. In this regard, states suffering from terrorist activities should be provided with necessary advice and expertise to develop or improve their appropriate capabilities and strategies in this sphere. PKOs could play their part in this process.

Another important aspect is PKO’s mandates. We believe that missions should be provided with clear, coherent, achievable and, at the same time, resilient mandates, sufficient to ensure security and public order, including stopping illegal inflow of weapons and mercenaries. Taking into account that security situation on the ground could change swiftly and dramatically, such mandates should include necessary provisions enabling PKOs to use force in circumstances of direct threat to its personnel or civilians, including terrorist threats. In this regard, the role of the Security Council is indispensable. Clear mandates is a primary precondition for efficiency of peace operations.

Peace missions also need means and resources necessary for effective monitoring and verification of ceasefire, withdrawal of heavy weapons and full disarmament under the UN DDR Standards.

Sustainable de-escalation and implementation of other elements of peaceful settlement and peacebuilding, including holding elections, are not possible without a robust international security presence, able to ensure and monitor implementation of all security-related provisions until legitimate law-enforcement institutions are established.

We believe that while drafting missions’ mandates we should avoid sticking to the already outdated approach that most of modern conflicts are “internal” by their nature. The objective reality is that most of them are if not of interstate, then definitely of cross-border or hybrid nature.

Therefore, changes in conflicts’ nature demand a review of the UN’s ability to respond promptly and efficiently to new challenges and circumstances.

Mr. President,

Ukraine has learned lessons from its own experience of asymmetrical threats: the terrorist component of the hybrid war waged against Ukraine is evident. According to the UN OHCHR reports on the situation in Ukraine, “civilians have paid the greatest price for this conflict”. Since 2014, the OHCHR recorded 9,640 people killed, including up to 2,000 civilians, and 22,431 injured. The situation in Ukraine effectively proves that terrorism can be used as an element of hybrid war against sovereign states.

And last but not least, We believe that the UN should build and enhance its strategic partnership with regional organizations and work alongside with them, sharing its unique experience in peacekeeping activities.

In this regard, we see potential in establishing a closer UN interaction with the OSCE aimed at contributing to the OSCE peace activities on the ground, especially when missions of the regional organization are deployed in an insecure environment.

Ukraine also welcomes the initiative to establish a UN Secretariat liaison on Peace and Security in Vienna, which could contribute to much closer UN-OSCE interaction on enhancing the latter’s ability to enforce and keep peace whenever such a need arises.

In conclusion, I would like to reiterate Ukraine’s unwavering commitment to the flagship activity of the UN for the years to come.

I thank you,Mr. President.
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Message  Александр le Mar 8 Nov - 16:04

U.S., Russia object altering UN Security Council veto right


The United Nations Security Council votes during a meeting on North Korea, Thursday, March 24, 2016

Despite all defects, only minor changes are proper for the UN Security Council, top diplomats say 
       

Russia and the United States oppose changing veto mechanism at the UN Security Council, the UNIAN agency reports on Tuesday. 


The two nations  possess the veto right as the UN Security Council permanent members, along with China, the United Kingdom and France. Washington would support substantiated propositions on the marginal inclusion of new permanent or non-permanent members to the Council, the US representative Michelle Sison noted in her letter. 

Nevertheless, the U.S. shows no support for "any enlargement or altering of the veto right", the agency notes. 

Moscow also admits the necessity of increasing number of nations represented in the Security Council, although stresses that any altering of the existing model of veto right for permanent member states is unacceptable. 

"Any ideas leading to discriminating current permanent Security Council members prerogatives, including the veto right, are unacceptable for us", the Russian representative at the UN Vladimir Safronkov said.

Read also Russia not re-elected to UN Human Rights Council

Earlier, the UN High Commissioner for Human Rights Zeid bin Ra'ad spoke in favour of limiting the veto right for the permanent UN Security Council member states. The veto right must be limited during the resolving of war crimes, genocide and crimes against humanity cases. 
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Re: Et l'ONU

Message  Thuramir le Mar 8 Nov - 17:03


Comme je l'ai toujours écrit : pas de changement possible de la Charte sans l'accord unanime des cinq membres permanents du Conseil de sécurité de l'ONU. Et les Etats-Unis rejoignent la Russie dans son refus de changement. Alors, toujours pas convaincu?


Dernière édition par Thuramir le Mer 9 Nov - 22:32, édité 1 fois
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Re: Et l'ONU

Message  Matt le Mar 8 Nov - 22:57

Pour cette raison que j'ai posté l'article.  Wink

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Re: Et l'ONU

Message  Александр le Ven 18 Nov - 13:21

Poroshenko hails UN decision recognizing Russia as 'occupying authority'
(Poroshenko salue la décision de l'ONU de reconnaître la Russie comme "l'autorité occupante")

During a meeting with ambassadors of G7 countries, President of Ukraine Petro Poroshenko called a great victory the adoption by the Third Committee of the UN General Assembly a resolution "The human rights situation in the Autonomous Republic of Crimea and Sevastopol (Ukraine)," initiated by Ukraine.

"There was an extraordinary event in New York yesterday - the Resolution was adopted, which passed with great support of 73 votes at the Third Committee. It is a sign of support for Ukraine's initiative, the initiative of the majority of countries," the press-service of the president of Ukraine quoted Poroshenko as saying on Wednesday.

Ukrainian president said, "It is very important that this resolution clearly reflects the recognition of the Russian Federation as an occupying authority in Crimea."

"It was clearly indicated at the international level for the first time. It also stated that Crimea and Sevastopol remain the territory of Ukraine and have the status of the temporarily occupied territories," the president said.
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Message  Александр le Mar 6 Déc - 11:01

UN: Over 3.8 mln Ukrainians in need due to Donbas war
(ONU: Plus de 3,8 millions d'Ukrainiens dans le besoin en raison de la guerre du Donbas)

There are over 3.8 million people in Ukraine who are in need of humanitarian assistance due to the Donbas crisis, according to the UN 2017 Humanitarian Response Plan (HRP) for Ukraine.

Il ya plus de 3,8 millions de personnes en Ukraine qui ont besoin d'aide humanitaire en raison de la crise Donbas, selon le plan d'action humanitaire de l'ONU 2017 (HRP) pour l'Ukraine.




Reuters

"The number of people in need has actually increased by 700,000 since 2016 HRP, according to humanitarian assessments. People have exhausted their savings, their ability to cope is stretched too far after more than 30 months of conflict. The suspension of social payments and pensions to Internally Displaced Persons (IDPs) in 2016 further aggravated the protection situation in Ukraine. Some 2.9 million people are believed to be in need of protection, while 3.7 million people need water and sanitation assistance, 2.2 million people need health care and 1.1 million need food assistance or livelihood interventions," the United Nations in Ukraine said in an announcement about the launch of the plan on December 5.

"Humanitarian partners in Ukraine propose to complement the government-led response and other actors' humanitarian interventions with a focused and prioritised HRP, totaling $214 million to assist some 2.6 million people most in need of humanitarian assistance in 2017. Of the total requirement, activities worth $ 127 million were identified as critical priority for which early funding is crucial to ensure timely delivery of multi-sector life-saving assistance for the most vulnerable, and to ensure that key benchmarks are met, especially for winterisation and other seasonal-sensitive efforts," the plan reads.

The 2017 Humanitarian Response Plan for Ukraine encompasses 94 projects put forward by 45 organizations, including 35 national and international NGOs and 10 UN agencies. More than US$42 million of the funding is for protection, US$33.8 million for shelter and non-food items and US$26 million for access to safe water and sanitation.

"As the conflict enters its fourth year in May of 2017, humanitarian partners struggle to meet critical needs of people in an almost invisible conflict. At the same time, there is potential, particularly in government-controlled areas, to move more firmly into recovery. Simultaneous urgent action at both fronts is crucial to address real needs caused by man-made conflict," UN Resident/Humanitarian Coordinator Neal Walker said in his comment on the launch of the plan.

The Minister for Temporarily Occupied Territories and IDPs, Vadym Chernysh, highlighted that plans of Ukraine's government for areas affected by the conflict include not only the implementation of development projects, but also humanitarian assistance to the population. "In coordination with international organizations, the 2017 Humanitarian Response Plan will help to ensure the most basic needs of the people living in both government and non-government controlled territories of Ukraine," he said.


"Le nombre de personnes dans le besoin a en fait augmenté de 700.000 depuis 2016 HRP, selon les évaluations humanitaires.Les gens ont épuisé leurs économies, leur capacité à faire face est étiré trop loin après plus de 30 mois de conflit.La suspension des paiements sociaux et les pensions Des personnes déplacées à l'intérieur de leur propre pays en 2016 ont aggravé la situation en matière de protection en Ukraine: environ 2,9 millions de personnes ont besoin de protection, 3,7 millions de personnes ont besoin d'eau et d'assainissement, 2,2 millions de personnes ont besoin de soins de santé et 1,1 million ont besoin De l'aide alimentaire ou des interventions en matière de moyens de subsistance », ont déclaré les Nations Unies en Ukraine dans une annonce au sujet du lancement du plan le 5 décembre.

"Les partenaires humanitaires en Ukraine proposent de compléter l'intervention menée par le gouvernement et les interventions humanitaires d'autres acteurs par un HRP ciblé et prioritaire, totalisant 214 millions de dollars pour aider quelque 2,6 millions de personnes ayant le plus besoin d'aide humanitaire en 2017. Du total, D'une valeur de 127 millions de dollars ont été identifiés comme prioritaires pour lesquels un financement précoce est crucial pour assurer la livraison ponctuelle d'une assistance multisectorielle pour sauver des vies les plus vulnérables et pour faire en sorte que les points de référence clés soient atteints, , "Dit le plan.

Le Plan d'action humanitaire de 2017 pour l'Ukraine englobe 94 projets présentés par 45 organisations, dont 35 ONG nationales et internationales et 10 agences des Nations Unies. Plus de 42 millions de dollars sont destinés à la protection, 33,8 millions de dollars pour des abris et des articles non alimentaires et 26 millions de dollars pour l'accès à l'eau potable et à l'assainissement.

"Alors que le conflit entre en quatrième année en mai 2017, les partenaires humanitaires luttent pour répondre aux besoins essentiels des populations dans un conflit presque invisible. Dans le même temps, il existe un potentiel, plus particulièrement dans les zones contrôlées par le gouvernement, "Une action urgente simultanée sur les deux fronts est cruciale pour répondre aux besoins réels causés par les conflits causés par l'homme", a déclaré le Coordonnateur des Nations Unies pour les réfugiés et les réfugiés, Neal Walker, dans son commentaire sur le lancement du plan.

Le ministre des territoires et des déplacés temporaires, Vadym Chernysh, a souligné que les plans du gouvernement ukrainien pour les zones touchées par le conflit comprennent non seulement la mise en œuvre de projets de développement, mais aussi l'aide humanitaire à la population. «En coordination avec les organisations internationales, le plan d'intervention humanitaire de 2017 aidera à répondre aux besoins les plus fondamentaux des habitants des territoires sous contrôle gouvernemental et non gouvernemental de l'Ukraine», a-t-il déclaré.
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Re: Et l'ONU

Message  Александр le Mer 7 Déc - 14:00

Voilà qui va déplaire à certains (suivez mon regard): Laughing

Ukraine to chair UN Security Council in February 2017
(L'Ukraine va présider le Conseil de sécurité de l'ONU en février 2017)

Ukraine`s Permanent Representative to the United Nations Volodymyr Yelchenko will become Chairman of the UN Security Council in February 2017.
”In February 2017, Ambassador of Ukraine to the United Nations Volodymyr Yelchenko will chair the UN Security Council,” according to the Russian-speaking UN account on Twitter.
As reported earlier, Ukraine was elected a non-permanent member of the United Nations Security Council for 2016-2017 in October 2015, 177 countries supported this decision in a vote.

UNIAN memo. The UN Security Council consists of 15 states. Only five of them are permanent members of the organization as they have played a key role in the very creation of the United Nations: United Kingdom, China, Russia (as the successor of the Soviet Union), the United States and France. They also have the right to veto the decisions of the UNSC. Half of the remaining 10 seats are updated annually.
The election of non-permanent members is held at the UN General Assembly every autumn. The country should enlist the support of two-thirds out of 193 UN member states, but first passing the approval process in its regional groups: Asia-Pacific, African, Eastern European, Latin American, Western European and other states.

Last time, Ukraine was a non-permanent member of the Security Council 15 years ago. Today, 193 countries are members of the UN.

Le représentant permanent de l'Ukraine auprès des Nations Unies Volodymyr Yelchenko deviendra président du Conseil de sécurité de l'ONU en février 2017.
"En Février 2017, l'Ambassadeur d'Ukraine auprès des Nations Unies Volodymyr Yelchenko présidera le Conseil de sécurité de l'ONU", selon le compte de l'ONU russophone sur Twitter.
Comme indiqué précédemment, l'Ukraine a été élue membre non permanent du Conseil de sécurité des Nations Unies pour 2016-2017 en octobre 2015, 177 pays ont appuyé cette décision lors d'un vote.

Note d'UNIAN. Le Conseil de sécurité de l'ONU se compose de 15 États. Seuls cinq d'entre eux sont membres permanents de l'organisation car ils ont joué un rôle clé dans la création même des Nations Unies: le Royaume-Uni, la Chine, la Russie (comme successeur de l'Union soviétique), les États-Unis et la France. Ils ont également le droit de s'opposer aux décisions du CSNU. La moitié des 10 sièges restants sont actualisés chaque année.

L'élection des membres non permanents se tient chaque automne à l'Assemblée générale des Nations Unies. Le pays devrait obtenir le soutien des deux tiers des 193 États membres de l'ONU, mais passer d'abord le processus d'approbation dans ses groupes régionaux: Asie-Pacifique, Afrique, Europe de l'Est, Amérique latine, Europe occidentale et autres États.

La dernière fois, l'Ukraine était un membre non permanent du Conseil de sécurité il ya 15 ans. Aujourd'hui, 193 pays sont membres de l'ONU.
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Re: Et l'ONU

Message  Александр le Mar 20 Déc - 13:45

En attendant, une nouvelle résolution contre la Russie:

UN officially names Russia an 'occupier state' for Crimea
(L'ONU nomme officiellement la Russie «État occupant» pour la Crimée)


UNGA voting for Ukraine-sponsored resolution on Crimea (by UKR Mission to UN / Twitter)

UN General Assembly votes for resolution on human rights in Crimea 

The United Nations General Assembly on December 19 voted for a resolution on human rights in Crimea, titled "Situation of human rights in the Autonomous Republic of Crimea and the city of Sevastopol (Ukraine)," which was initiated by Ukraine and supported by the UNGA Third Committee, UNIAN reports. 70 UN member states backed the document, 77 abstained and 26 voted against it.
The General Assembly has called on the Russian Federation "to take all measures necessary to bring an immediate end to all abuses against residents of Crimea, in particular reported discriminatory measures and practices, arbitrary detentions, torture and other cruel, inhumane or degrading treatment, and to revoke all discriminatory legislation." It also urges Russia to "immediately release Ukrainian citizens who were unlawfully detained and judged without regard for elementary standards of justice, as well as those transferred across internationally recognized borders from Crimea to the Russian Federation."

Russia should also "address the issue of impunity and ensure that those found to be responsible for abuses are held accountable before an independent judiciary." The UNGA also urges the Russian authorities to "create and maintain a safe and enabling environment for journalists and human rights defenders to perform their work independently and without undue interference in Crimea; to permit the reopening of cultural and religious institutions."
 

Read also UN recognizes Crimea as occupied – for the first time

The UNGA also calls on Russia to "revoke immediately the decision declaring the Mejlis of the Crimean Tatar People an extremist organization and banning its activities, and repeal the decision banning leaders of the Mejlis from entering Crimea." It urges the Russian authorities to "cooperate fully and immediately with the Office of the United Nations High Commissioner for Human Rights, the Organization for Security and Cooperation in Europe and the Council of Europe on the situation of human rights in Crimea."

Further, the UNGA urges the Russian Federation to "ensure the proper and unimpeded access of international human rights monitoring missions and human rights non-governmental organizations to Crimea, recognizing that the international presence in Crimea is of paramount importance in preventing the situation from further deterioration."

As reported earlier, the Third Committee of the UNGA on November 15, 2016 passed a Ukrainian-sponsored draft resolution about human rights in Crimea, titled "Situation of human rights in the Autonomous Republic of Crimea and the city of Sevastopol (Ukraine)." The resolution was the first international document designating the Russian Federation as an occupying power and the Autonomous Republic of Crimea and the city of Sevastopol as a temporarily occupied territory.

L'Assemblée générale des Nations Unies vote pour une résolution sur les droits de l'homme en Crimée

L'Assemblée générale des Nations Unies a voté le 19 décembre une résolution sur les droits de l'homme en Crimée, intitulée «Situation des droits de l'homme dans la République autonome de Crimée et la ville de Sébastopol (Ukraine)», lancée par l'Ukraine et soutenue par l'AGNU Troisième Commission, UNIAN rapports. 70 Etats membres de l'ONU ont soutenu le document, 77 se sont abstenus et 26 ont voté contre.

L'Assemblée générale a demandé à la Fédération de Russie «de prendre toutes les mesures nécessaires pour mettre un terme immédiat à tous les abus commis contre les résidents de la Crimée, notamment les mesures et pratiques discriminatoires, les détentions arbitraires, la torture et autres traitements cruels, inhumains ou dégradants; De révoquer toute législation discriminatoire ". Elle exhorte également la Russie à «libérer immédiatement les citoyens ukrainiens qui ont été illégalement détenus et jugés sans égard pour les normes élémentaires de justice, ainsi que ceux transférés à travers les frontières internationalement reconnues de la Crimée à la Fédération de Russie».

La Russie devrait également "s'attaquer à la question de l'impunité et veiller à ce que les personnes reconnues responsables d'abus soient tenues pour responsables devant un pouvoir judiciaire indépendant". L'Assemblée générale des Nations Unies invite également les autorités russes à «créer et maintenir un environnement sûr et propice à l'exercice par les journalistes et les défenseurs des droits de l'homme de leur travail de manière autonome et sans ingérence injustifiée en Crimée».

Lire aussi L'ONU reconnaît la Crimée comme occupée - pour la première fois

L'Assemblée générale des Nations Unies appelle également la Russie à "révoquer immédiatement la décision déclarant le Mejlis du peuple tatare de Crimée une organisation extrémiste et interdisant ses activités et abrogeant la décision interdisant aux dirigeants du Mejlis d'entrer en Crimée". Elle exhorte les autorités russes à «coopérer pleinement et immédiatement avec le Haut Commissariat des Nations Unies aux droits de l'homme, l'Organisation pour la sécurité et la coopération en Europe et le Conseil de l'Europe sur la situation des droits de l'homme en Crimée».

De plus, l'Assemblée générale des Nations Unies exhorte la Fédération de Russie à «garantir l'accès approprié et sans entraves des missions internationales de surveillance des droits de l'homme et des organisations non gouvernementales aux droits de l'homme en Crimée, reconnaissant que la présence internationale en Crimée est d'une importance primordiale pour empêcher une nouvelle détérioration . "

Comme indiqué précédemment, la troisième Commission de l'Assemblée générale des Nations Unies a adopté le 15 novembre 2016 un projet de résolution sur les droits de l'homme en Crimée, intitulé "Situation des droits de l'homme dans la République autonome de Crimée et la ville de Sébastopol (Ukraine)". La résolution était le premier document international désignant la Fédération de Russie en tant que puissance occupante et la République autonome de Crimée et la ville de Sébastopol comme un territoire temporairement occupé.

President: UN resolution assigns status of invader to Russia and enshrines its responsibility for the brutal violation of human rights in Crimea
(Président: La résolution de l'ONU attribue le statut d'envahisseur à la Russie et consacre sa responsabilité pour la violation brutale des droits de l'homme en Crimée)

President Petro Poroshenko praises the adoption of the UN GA Resolution “Situation of human rights in the Autonomous Republic of Crimea and the city of Sevastopol (Ukraine)”.

“I am sincerely grateful to all partners for support and participation in the elaboration of that important document. From now on, the given Resolution assigns status of invader and full responsibility for the brutal violation of human rights in the temporarily occupied territory of Ukraine - the Autonomous Republic of Crimea and the city of Sevastopol - to Russia at the highest international level,” Petro Poroshenko emphasized.

The Head of State noted that the given decision of the UN General Assembly “is the most important sign of international unity and solidarity in times when the worst practices of the Soviet Union are used in Crimea, including methods of “punitive psychiatry”, show trials, abductions, tortures and even intentional murder of people who openly protest against Russian occupation of Ukrainian territories”.

“Today’s decision is a demonstration of broad support of the international law and basic values of post-war world order. The aggressor must feel high price for crimes committed in the Ukrainian territories,” the President emphasized.

Petro Poroshenko noted: “The most efficient and non-alternative way to restore justice is full de-occupation and restoration of Ukraine’s sovereignty over the Crimean peninsula. Crimea is Ukraine. We continue struggle”.

Le président Petro Poroshenko salue l'adoption de la Résolution de l'Assemblée générale des Nations Unies intitulée «Situation des droits de l'homme dans la République autonome de Crimée et dans la ville de Sébastopol (Ukraine)».

"Je suis sincèrement reconnaissant à tous les partenaires pour leur soutien et leur participation à l'élaboration de cet important document. A partir de maintenant, la Résolution donnée attribue le statut d'envahisseur et la pleine responsabilité de la violation brutale des droits de l'homme dans le territoire temporairement occupé de l'Ukraine - la République autonome de Crimée et la ville de Sébastopol - au plus haut niveau international " Poroshenko souligné.

Le chef de l'Etat a noté que la décision prise par l'Assemblée générale des Nations Unies «est le signe le plus important de l'unité et de la solidarité internationales dans les périodes où les pires pratiques de l'Union soviétique sont utilisées en Crimée, y compris les méthodes de« psychiatrie punitive », , Les enlèvements, les tortures et même l'assassinat intentionnel de personnes qui protestent ouvertement contre l'occupation russe des territoires ukrainiens ».

"La décision d'aujourd'hui est une démonstration d'un large soutien du droit international et des valeurs fondamentales de l'ordre mondial de l'après-guerre. L'agresseur doit sentir le prix élevé pour les crimes commis dans les territoires ukrainiens ", a souligné le président.

Petro Poroshenko a noté: «La manière la plus efficace et non alternative de rétablir la justice est la désaffectation totale et le rétablissement de la souveraineté de l'Ukraine sur la péninsule de Crimée. La Crimée est l'Ukraine. Nous continuons la lutte ".
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Re: Et l'ONU

Message  Thuramir le Mar 20 Déc - 22:29

Александр a écrit:En attendant, une nouvelle résolution contre la Russie:

UN officially names Russia an 'occupier state' for Crimea

Le problème est que les résolutions de l'Assemblée Générale de l'ONU n'ont aucun effet obligatoire ou exécutoire, et elles ne sont pas sanctionnées par des mesures quelconques, ce pouvoir ressortant au seul Conseil de Sécurité de l'ONU. C'est une déclaration pieuse, en somme.
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Re: Et l'ONU

Message  Александр le Mer 11 Jan - 10:23

La suite:

Statement by Mr. Sergiy Kyslytsya, Deputy Minister for Foreign Affairs of Ukraine, at a UNSC Open Debate on Conflict Prevention and Sustaining Peace






As prepared. Check against delivery.


January 10, 2017

Madam President, we appreciate your initiative to bring to the attention of the Council one of the most critical topics in the field of peace and security. We share the ideas outlined in your Concept Note. We carefully read your Manifesto on Sweden taking a Security Council seat and wish to assure you of our full support of Sweden’s priorities, which soundly resonate with our own.

We welcome the Secretary-General’s views on the ways of collaboration with the Council. We are pleased to note that the approach presented today by Mr. Guterres fully coincides with the position expressed by him as Secretary-General-elect at the informal meeting with the Council convened last November on Ukraine’s initiative.

Madam President, it is not only symbolic that our today’s meeting coincide with the date the first General Assembly was convened in London in 1946.Seven decades ago, the founding members faithfully believed that this Organization has to “save succeeding generations from the scourge of war”. The task’s yet to be accomplished.

It is sad to acknowledge that the world has not become much safer. Some of those who signed the Charter tend to liberally interpret its principles for their own convenience. As a result, the international community has again and again to deal with new conflicts. Conflicts that broke out because of erosion of rule of law, gross human rights violations and lack of international institutional capacities to bring those responsible to account.

Being a lawyer myself, I want to stress Ukraine’s firm and unequivocal position: international law is one for all. It applies to all UN member states – equally and without exclusions. There are no big or small states before the law, rich or poor, more or less equal. The international law is one for all with the UN Charter Purposes and Principles at the forefront.

The Syrian conflict is probably the most brutal armed conflict of recent times. We have witnessed the inability of the Council to react appropriately to the butchery and slaughter that had been happening in Aleppo and other areas of Syria due to the six consecutive “vetoes” from the same permanent member. What is the result? Aleppo is bombed into dust, many innocent lives are lost, the declared ceasefire is barely holding and prospects for a settlement are yet to be seen.

It was the Council’s collective responsibility to prevent such a course of events from happening and to end this conflict. The Council has failed to do so, unfortunately. We wish to believe that ongoing efforts will bear results and a sustainable ceasefire will pave the way for the start of meaningful political dialogue in Syria.

In a contemporary globalized world, none of the conflicts is too far. The international community has spent enormous resources helping to rebuild war-torn societies and assist people in need.

Moreover, Europe is also not immune from conflicts. Ukraine has been countering foreign military aggression for almost three years already, which in fact has taken all forms of hybrid warfare.

What happened? The General Assembly adopted resolutions condemning the aggression and occupation of Crimea. But attempts by the Security Council to stop the military aggression were again blocked by the same permanent member. We expected the former Secretary-General to provide his good offices, but he did not go beyond expressing concern. Something similar happened in Georgia in 2008.

The Security Council members and especially the permanent members have special responsibility. Both the founding permanent members and the youngest one, the Russian Federation that acquired the status of the occupying power in the Resolution of the General Assembly last December.

The Security Council, which was established after the II World War where Europe was the major battlefield, nowadays has again to pay special attention the threats to international peace and security caused by conflicts in Europe, which was inconceivable even in times of the former USSR, which was the permanent member before the Russian Federation.

Madam President,

Prevention is a powerful tool and bold tactic. And we are particularly encouraged by the special emphasis on this toll in today's intervention of the Secretary-General.

The United Nations has to use all its potential to prevent the outbreak, resurgence or continuity of armed conflicts. We welcome the concepts of “sustaining peace” and a people-centered approach reflected in various decisions adopted by this Council and the General Assembly last year.

Prevention is but one of the hallmarks of Ukraine's foreign policy. It covers all three UN pillars - peace and security, development and human rights. On human rights, it was on Ukraine's initiative back in 2010, four years before the war, that the UN Human Rights Council adopted the first ever thematic resolution "The Role of Prevention in the Promotion and Protection of Human Rights".

As it is well known that gross human rights violations are the precursor to outbreak of a military conflict. It is also most certainly guaranteed that the government of a country aggressor is the one that violates human and civil rights of its own citizen thus getting a free hand to launch assaults on its neighbors.

Last September the HRC reinforced its message to reinforce the work on prevention of the human rights violations by passing a resolution co-sponsored by 74 states. And yet last November we saw desperate attempts of some states to prevent the Third Committee of the UNGA to address human rights violations in certain countries.

Conflict prevention is the most effective way to avert human suffering as well as the least expensive tool in conflict resolution. Unfortunately, too often Member States tend to keep their heads in the sand until it is too late. This pattern must be changed to make sure that Srebrenica, Rwanda and Aleppo will not happen again.

The Secretary-General should play a special role in prevention. We are looking forward to his proactive, unbiased and independent action, which includes bringing the most worrying situations to the attention of the Security Council. This function of the Secretary-General is envisaged in the Charter but, unfortunately, underutilized for many years. That is why we welcome the intention of the Secretary-General to increase the potential of the Secretariat in strategic information analysis.It is crucial also for the Secretary-General to give article 99 a new breath. We expect that these initiatives would also result in more substantive and informative reporting on the issues on Council’s agenda.

Another important but not used tool at the Secretary-General’s disposal is his good offices and other political enablers. These means are rarely seen at play – be it conflict-prone or already conflict-affected states, like Ukraine. We sincerely believe that the new Secretary-General can skillfully manage the entire content of the toolbox given to him by the Charter and will not hesitate to use it whenever necessary.

One more area of interaction between the Secretary-General and the Council is peacekeeping where Ukraine remains a reliable partner of the Organization. The role of the Secretary-General in further improving the way this adaptive instrument and flagship activity of our Organization is utilized could not be overestimated.

Ukraine welcomes the practical steps already taken by the Secretariat aimed at the implementation of recommendations of the HIPPO report. Thisincludes introducing sophisticated technologies to PKOs and improving their intelligence capabilities. However, apart from the introduction of UAVs in two missions, the UN military and civilians in the field remain equipped to the standards of the twentieth century. With new rising challenges, this situation has to be fixed in the shortest terms. Highly disturbing reports of sexual exploitation and abuse by peacekeepers should be also brought to an end through full implementation of the Council’s resolution 2272. In this regard, we welcome, the decision by the Secretary-General to convene a high-level task force to develop a relevant UN system-wide strategy.

Madam President,

Preventing conflicts from going into a vicious spiral of violence often depends on the ability of the Organization to deploy the necessary resources at the earliest stage. In this regard, the Secretary-General can and should play an important role. In cases of requests for deployment of a peace-keeping mission, the Council can benefit from an early and comprehensive assessment of the situation on the ground and recommendations on possible PKO’s mandates from the Secretary-General. This should be done by default once a request is received by the Secretariat thus enabling the Council to take an educated and timely decision.

In conclusion, conflict prevention could be successful only as a result of the collective effort of all stakeholders within the Organization and beyond. We believe that the UN should continue to build and enhance its strategic partnership with regional organizations that share the principles laid down in the UN Charter and respect the rules and norms of the international law. We welcome the close cooperation and partnership the UN established with the European Union and African Union. We also see potential in establishing a closer UN interaction with the OSCE aimed at contributing to the OSCE peace activities on the ground.

We trust that the new Secretary-General and the new leadership of the Secretariat will be true custodians of the principles of the Charter and will be able to take a proactive approach to conflict prevention and resolution.

Thank you, Madam President.

Déclaration de M. Sergiy Kyslytsya, Vice-Ministre des affaires étrangères de l'Ukraine, lors d'un débat public du Conseil de sécurité des Nations Unies sur la prévention des conflits et le maintien de la paix

10 janvier 2017

Madame la Présidente, nous apprécions votre initiative pour porter à l'attention du Conseil l'un des sujets les plus importants dans le domaine de la paix et de la sécurité. Nous partageons les idées décrites dans votre note succincte de présentation.
Nous lisons attentivement votre Manifeste sur la Suède en prenant un siège au Conseil de sécurité et nous vous assurons de notre appui total aux priorités de la Suède, qui résonnent profondément avec les nôtres.

Nous nous félicitons des vues du Secrétaire général sur les moyens de collaboration avec le Conseil.
Nous sommes heureux de constater que l'approche présentée aujourd'hui par M. Guterres coïncide pleinement avec la position qu'il a exprimée en tant que Secrétaire général élu lors de la réunion informelle avec le Conseil tenue en novembre dernier sur l'initiative de l'Ukraine.

Madame la Présidente, ce n'est pas seulement symbolique que notre réunion d'aujourd'hui coïncide avec la date à laquelle la première Assemblée générale s'est réunie à Londres en 1946. Il y a dix ans, les membres fondateurs croyaient fidèlement que cette Organisation devait «préserver les générations futures du fléau de la guerre ".
La tâche est encore à accomplir.

Il est triste de reconnaître que le monde n'est pas devenu beaucoup plus sûr. Certains de ceux qui ont signé la Charte ont tendance à interpréter librement leurs principes pour leur propre convenance. En conséquence, la communauté internationale a à maintes reprises affaire avec de nouveaux conflits.
Les conflits qui ont éclaté en raison de l'érosion de l'état de droit, des violations flagrantes des droits de l'homme et du manque de capacités institutionnelles internationales pour faire en sorte que les responsables rendent compte.

Étant avocat moi-même, je tiens à souligner la position ferme et sans équivoque de l'Ukraine: le droit international est un pour tous. Il s'applique à tous les États membres de l'ONU - également et sans exclusions. Il n'y a pas de grands ou de petits États devant la loi, riches ou pauvres, plus ou moins égaux.
Le droit international est un tout pour tous, avec les buts et principes de la Charte des Nations Unies à l'avant-garde.

Le conflit syrien est probablement le conflit armé le plus brutal des derniers temps. Nous avons été témoins de l'incapacité du Conseil à réagir de manière appropriée à la boucherie et à l'abattage qui avaient eu lieu à Alep et dans d'autres régions de la Syrie en raison des six "veto" consécutifs du même membre permanent. Quel est le résultat?
Alep est bombardé dans la poussière, beaucoup de vies innocentes sont perdues, le cessez-le-feu déclaré est à peine tenu et les perspectives d'une colonie sont encore à voir.

C'est la responsabilité collective du Conseil d'empêcher qu'un tel événement se produise et de mettre fin à ce conflit. Malheureusement, le Conseil ne l'a pas fait.
Nous souhaitons croire que les efforts en cours porteront leurs fruits et qu'un cessez-le-feu durable ouvrira la voie au démarrage d'un véritable dialogue politique en Syrie.

Dans un monde globalisé contemporain, aucun des conflits n'est trop loin.
La communauté internationale a dépensé d'énormes ressources pour reconstruire les sociétés déchirées par la guerre et aider les personnes dans le besoin.

En outre, l'Europe n'est pas non plus à l'abri des conflits.
L'Ukraine a lutté contre l'agression militaire étrangère depuis près de trois ans déjà, ce qui a en fait pris toutes les formes de guerre hybride.

Qu'est-il arrivé? L'Assemblée générale a adopté des résolutions condamnant l'agression et l'occupation de la Crimée. Mais les tentatives du Conseil de sécurité d'arrêter l'agression militaire ont été de nouveau bloquées par le même membre permanent. Nous nous attendions à ce que l'ancien secrétaire général fournisse ses bons offices, mais il ne va pas au-delà de l'expression de préoccupation.
Quelque chose de semblable est arrivé en Géorgie en 2008.

Les membres du Conseil de sécurité, en particulier les membres permanents, ont une responsabilité particulière.
Tant les membres permanents fondateurs que le plus jeune, la Fédération de Russie qui a acquis le statut de puissance occupante dans la résolution de l'Assemblée générale en décembre dernier.

Le Conseil de sécurité, qui a été créé après la Seconde Guerre mondiale, où l'Europe était le principal champ de bataille, a de nouveau à porter une attention particulière aux menaces à la paix et à la sécurité internationales causées par les conflits en Europe, inconcevable même en URSS, Qui était le membre permanent devant la Fédération de Russie.


Madame la Présidente,

La prévention est un outil puissant et une tactique audacieuse.
Et nous sommes particulièrement encouragés par l'importance particulière accordée à ce péage dans l'intervention d'aujourd'hui du Secrétaire général.

L'Organisation des Nations Unies doit utiliser tout son potentiel pour prévenir l'apparition, la résurgence ou la continuité des conflits armés.
Nous nous félicitons des concepts de "maintien de la paix" et d'une approche centrée sur les personnes qui se reflètent dans diverses décisions adoptées par le Conseil et l'Assemblée générale l'année dernière.

La prévention n'est qu'une des caractéristiques de la politique étrangère de l'Ukraine. Il couvre les trois piliers de l'ONU - la paix et la sécurité, le développement et les droits de l'homme.
En ce qui concerne les droits de l'homme, le Conseil des droits de l'homme des Nations Unies a adopté, en 2010, quatre ans avant la guerre, la première résolution thématique intitulée «Le rôle de la prévention dans la promotion et la protection des droits de l'homme».

Comme il est bien connu que les violations flagrantes des droits de l'homme sont le précurseur de l'éclatement d'un conflit militaire.
Il est aussi très certainement garanti que le gouvernement d'un pays agresseur est celui qui viole les droits humains et civils de son propre citoyen, obtenant ainsi une main libre pour lancer des assauts contre ses voisins.

En septembre dernier, le Comité des droits de l'homme a renforcé son message pour renforcer le travail de prévention des violations des droits de l'homme en adoptant une résolution coparrainée par 74 Etats. Et pourtant, en novembre dernier, nous avons vu des tentatives désespérées de certains États d'empêcher la Troisième Commission de l'Assemblée générale de s'attaquer aux violations des droits de l'homme dans certains pays.


La prévention des conflits est le moyen le plus efficace d'éviter les souffrances humaines ainsi que l'instrument le moins coûteux dans la résolution des conflits. Malheureusement, trop souvent, les États membres ont tendance à garder la tête dans le sable jusqu'à ce qu'il soit trop tard. Ce schéma doit être modifié pour que Srebrenica, le Rwanda et Alep ne se reproduisent plus.

Le Secrétaire général devrait jouer un rôle particulier dans la prévention. Nous attendons avec impatience sa démarche proactive, impartiale et indépendante, qui consiste à porter à l'attention du Conseil de sécurité les situations les plus préoccupantes. Cette fonction du Secrétaire général est envisagée dans la Charte mais malheureusement sous-utilisée depuis de nombreuses années. C'est pourquoi nous saluons l'intention du Secrétaire général d'accroître le potentiel du Secrétariat en matière d'analyse stratégique de l'information. Il est également crucial que le Secrétaire général donne un nouvel élan à l'article 99.
Nous nous attendons à ce que ces initiatives aboutissent également à un reportage plus substantiel et informatif sur les questions inscrites à l'ordre du jour du Conseil.

Un autre instrument important mais non utilisé à la disposition du Secrétaire général est ses bons offices et d'autres facilitateurs politiques. Ces moyens sont rarement vus en jeu, qu'il s'agisse d'États conflictuels ou déjà touchés par des conflits, comme l'Ukraine.
Nous croyons sincèrement que le nouveau Secrétaire général peut gérer habilement tout le contenu de la boîte à outils qui lui est donnée par la Charte et n'hésitera pas à l'utiliser chaque fois que nécessaire.

Un autre domaine d'interaction entre le Secrétaire général et le Conseil est le maintien de la paix, où l'Ukraine reste un partenaire fiable de l'Organisation.
Le rôle du Secrétaire général dans l'amélioration de l'utilisation de cet instrument d'adaptation et de cette activité phare de notre Organisation ne saurait être surestimé.

L'Ukraine se félicite des mesures concrètes déjà prises par le Secrétariat pour mettre en œuvre les recommandations du rapport HIPPO. Ceci inclut l'introduction de technologies sophistiquées aux OCP et l'amélioration de leurs capacités de renseignement. Cependant, en dehors de l'introduction de drones dans deux missions, l'armée et les civils de l'ONU sur le terrain restent équipés aux normes du vingtième siècle. Avec de nouveaux défis croissants, cette situation doit être corrigée dans les plus brefs délais. Des rapports très inquiétants concernant l'exploitation et les abus sexuels commis par les soldats de la paix devraient également être mis fin à la mise en œuvre intégrale de la résolution 2272 du Conseil. À cet égard, nous nous félicitons de la décision du Secrétaire général de convoquer une task force de haut niveau pour développer Une stratégie pertinente à l'échelle du système des Nations Unies.


Madame la Présidente,

Empêcher les conflits d'entrer dans une spirale vicieuse de violence dépend souvent de la capacité de l'Organisation à déployer les ressources nécessaires dès que possible. À cet égard, le Secrétaire général peut et doit jouer un rôle important. Dans les cas de demandes de déploiement d'une mission de maintien de la paix, le Conseil peut bénéficier d'une évaluation rapide et exhaustive de la situation sur le terrain et de recommandations du Secrétaire général sur les mandats de l'OMP.
Cela doit être fait par défaut une fois qu'une demande est reçue par le Secrétariat, ce qui permet au Conseil de prendre une décision éclairée et opportune.

En conclusion, la prévention des conflits ne pourrait réussir que grâce à l'effort collectif de toutes les parties prenantes au sein de l'Organisation et au-delà. Nous pensons que l'ONU doit continuer à construire et à renforcer son partenariat stratégique avec les organisations régionales qui partagent les principes énoncés dans la Charte des Nations Unies et respectent les règles et les normes du droit international. Nous nous félicitons de la coopération étroite et du partenariat que l'ONU a établi avec l'Union européenne et l'Union africaine.
Nous voyons également la possibilité d'établir une interaction plus étroite entre l'ONU et l'OSCE afin de contribuer aux activités de paix de l'OSCE sur le terrain.

Nous espérons que le nouveau Secrétaire général et les nouveaux dirigeants du Secrétariat seront les véritables gardiens des principes de la Charte et pourront adopter une approche proactive en matière de prévention et de règlement des conflits.

Merci, Madame la Présidente.
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Re: Et l'ONU

Message  Александр le Mer 25 Jan - 11:46

Le Sénat des Etats-Unis confirme Haley, l'avocat de la souveraineté de l'Ukraine


The new U.S. ambassador to the United Nations, Nikki Haley

The U.S. Senate confirmed President Donald Trump's pick to be U.S. ambassador to the United Nations by a decisive 96-to-4 vote on January 24.

South Carolina Governor Nikki Haley won support from most Democratic senators because she testified that she does not support Republican efforts to slash U.S. funding for the UN.

Democratic Senator Ben Cardin said Haley also said that "Crimea is not Russian" despite Moscow's annexation of the peninsula in 2014, and she spoke "very strongly" about defending Ukrainian sovereignty.

Senate Foreign Relations Committee Chairman Bob Corker said Haley, the daughter of Indian immigrants, will be a "fierce advocate" for U.S. interests at the UN.
A full Senate vote is expected soon on Trump's choice for secretary of state, former ExxonMobil chief executive Rex Tillerson, who was narrowly approved by the Foreign Relations Committee on January 23.

Tillerson's bid got a key boost when Democratic Senator Joe Manchin announced his support. Manchin, who faces reelection in 2018 in a state that backed Trump heavily in the presidential election, said Tillerson's extensive business career "will bring a unique perspective to the State Department."

Based on reporting by AP and dpa

Le Sénat des États-Unis a confirmé le choix du président Donald Trump de l'ambassadeur des États-Unis aux Nations Unies par un vote décisif de 96 contre 4 le 24 janvier.

Le gouverneur de la Caroline du Sud, Nikki Haley, a obtenu le soutien de la plupart des sénateurs démocrates parce qu'elle a témoigné qu'elle ne soutient pas les efforts des républicains pour réduire le financement américain pour l'ONU.

Le sénateur démocrate Ben Cardin a déclaré que "la Crimée n'est pas russe" en dépit de l'annexion de Moscou de la péninsule en 2014, et elle a parlé "très fortement" de la défense de la souveraineté ukrainienne.

Le président du Comité des relations extérieures du Sénat, Bob Corker, a déclaré que Haley, la fille d'immigrants indiens, serait un «fervent défenseur» des intérêts américains à l'ONU.

Un vote complet du Sénat est attendu bientôt sur le choix d'Trump pour le secrétaire d'état, ex-ExxonMobil chef de la direction Rex Tillerson, qui a été approuvé de justesse par le comité des relations étrangères le 23 Janvier.

Tillerson a reçu un coup de pouce lorsque le sénateur démocrate Joe Manchin a annoncé son soutien.
Manchin, qui doit être réélu en 2018 dans un état qui a soutenu Trump lourdement à l'élection présidentielle, a déclaré Tillerson carrière commerciale étendue "apportera une perspective unique au Département d'Etat."

Basé sur les rapports par AP et dpa


Voilà qui fera plaisir ai guébiste. Cool
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Re: Et l'ONU

Message  Caduce62 le Mar 31 Jan - 15:01

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Re: Et l'ONU

Message  Caduce62 le Mer 1 Fév - 13:45

Ukraine starts presiding over UN Security Council 

On February 1, Ukraine launches its one-month presidency in the United Nations Security Council. Ukraine’s Permanent Representative to the UN Volodymyr Yelchenko will be Chairman of the UN Security Council for the said term. 
In the near future, the Council’s work program for the coming period is to be approved. 
Earlier, Yelchenko told reporters that the agenda included the issues of protection of critical infrastructure and conflict settlement in Europe. Representatives of EU, OSCE, IAEA and other international organizations are to attend the meetings. 
According to the official, the first topic - the protection of critical infrastructure - will be considered on February 13. 
The issue of conflict settlement in Europe is proposed to be considered  February 21. 
"Oddly enough, the Security Council has not addressed this issue in general for some 20 years. Last time the format was about the same was during the wars in the Balkans, in the midst of the post-Yugoslav conflicts. This was mid-1990s," he said. 
Yelchenko added that in this debate, Ukraine is most interested in figuring out how the mechanisms for conflict settlement work or not work in Europe. 
Yelchenko noted that EU High Representative for the Common Foreign and Security Policy Federica Mogherini, the OSCE chief and Foreign Minister of Austria Sebastian Kurz, OSCE Secretary General Lamberto Zannier are invited to take part in the debate. 
As UNIAN reported earlier, the UN Security Council on the initiative of the Ukrainian side had condemned the use of heavy weapons in Donbas and expressed support for Ukraine's territorial integrity.
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Re: Et l'ONU

Message  Александр le Jeu 2 Fév - 16:24

L'Ukraine prend la présidence du conseil de sécurité de l'ONU.
A cette occasion:

UKR Mission to UN                      

Traditional present from President to #UNSC members - Ukrainian collection wine from #Crimea and paintings by talented artist Evgen Matveev



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Re: Et l'ONU

Message  Janchik le Jeu 2 Fév - 18:16

Oh non!!!  Sad Sad Sad Du vin de Massandra, quelle torture de nous montrer de si bonnes bouteilles! Sadique, va lol!
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Re: Et l'ONU

Message  Matt le Jeu 2 Fév - 19:48

Pour rappeller que la Crimée c'est l'Ukraine . . .  Laughing

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Re: Et l'ONU

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